Thursday, May 26, 2011

Taman Anggur Perlis

Setelah ternanti-nanti, akhirnya orang ramai dapat melawat dan membeli anggur2 yang di tanam di Perlis yang dijual secara rasmi. Terletak di Batu Pahat, Perlis, Taman anggur ini mengalu-alukan kunjungan orang ramai. Terdapat pusat jualan berhampiran pondok pengawal keselamatan dan pengunjung boleh bersiar-siar di tempat yang ditetapkan sahaja sambil mengambil gambar.


Sempena cuti persekolahan selama 2 minggu ini, bolehlah datang ke Perlis- ketika ini masih boleh merasai mempelam Harum Manis dan buah anggur juga banyak yang sudah masak. Kalau nak ke Langkawi atau Phuket singgah dulu ke Perlis.



Pengunjung juga berpeluang untuk melawat Istana Arau pada setiap Sabtu, atau Sabtu malam untuk saksikan keindahan lampu2 sempena hari keputeraan Tuanku Raja Perlis pada 17 Mei 2011 yang lalu.



Pintu masuk ke taman anggur


Orang ramai yang singgah ke pusat jualan buah anggur



Pejabat penerangan dan jualan anggur




Petugas yang menjual anggur, Cik Nana (pegawai Jabatan Pertanian Perlis). Dalam peti ais tu anggur2 yang dijual.





Kawasan legar untuk pengunjung melihat pohon2 anggur dan bergambar.



Pengunjung bersantai di bawah rimbunan anggur.




Buah2 anggur yang masih putik, tetapi banyaknya berjuntaian di atas para penyokong.



Memang untuk dijual. Harganya boleh tahan.


Salah seorang pelancong dari Ipoh, Perak sambil memegang buah anggur terakhir dari peti ais... hmmm.... blogger sendiri pun kempunan tak sempat beli.

TIPs:-

a. Ada pengunjung yang komen, pakcik guard di tempat ni tak mesra pengunjung- mungkin beliau keletihan sebab pengunjung yang ramai.

b. Gate atau palang besi yang sentiasa tertutup, macam tak buka je - palang besi tu sentiasa tertutup, mungkin untuk elakkan pengunjung bawa masuk kenderaan ke pusat penyelidikan Jab. Pertanian Negeri Perlis, nanti tak terkawal pula. Tuan/puan boleh memarkirkan kenderaan di bahu jalan, lepas tu pegi bagi salam kat pakcik guard, buat2 teruja sikit (baru diaorang nak layan), lepas tu tanya kat mana pejabat info Jab Pertanian dan tempat jualan anggur.


Ok semoga berjaya....





Monday, May 23, 2011

LOKASI KE HOMESTAY DI MATA AYER DARI LEBUH RAYA PLUS

Wednesday, May 18, 2011

TERBARU!! *Siti Guest House* di Jitra

3rd Bedroom

2nd Bedroom

Master Bedroom

Terbaru dari Kumpulan Mata Ayer Homestay, Siti Guest House (Sinar Homestay Jitra). Kemudahan:
- 4+1 Bilik
- 3 bilik air
- 4 katil (queen size)
- ruang tamu yang luas
- ruang makan yang luas
- alatan elektrik disediakan:
i) seterika
ii) termos pot
iii) peti sejuk
iv) mesin basuh
v) TV Lcd
vi) Dapur elektrik
vii) Periuk nasi
viii) Kipas
- Peralatan dapur disediakan

Lokasi yang strategik. Senang untuk ke:
- POLIMAS
- IPG Jitra
- Hospital Jitra
- Sekolah Sains Kubang Pasu
- UUM
- Matrikulasi Changlun
- ILP Jitra

Bersempadan dengan Perlis untuk ke:
- UNIMAP
- Politeknik Pauh
- UiTM Arau
- Matrikulasi Arau

Saturday, May 14, 2011

Malam yang gemerlapan di Perlis

Sempena sambutan hari Keputeraan Raja Perlis pada 17 Mei 2011 ini, sebanyak 41 acara akan mewarnai sambutan hari keputeraan ke-68 Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail, di 17 Mei ini.






Terdapat 12 acara utama dan 29 acara sampingan yang akan berlangsung mulai bulan ini sehingga Jun.
-sumber bernama.

Pengunjung ke Perlis boleh dapatkan pelbagai acara yang berlangsung dari laman

http://www.perlisroyalty.gov.my/bm/terkini/sam2.pdf
http://www.perlisroyalty.gov.my/bm/terkini/sam2.pdf
Berikut ialah gambar2 sempena sambutan hari keputeraan Raja Perlis.








Mercu tanda replika bunga emas di tepi jalan besar dari Kangar ke Arau.











Balai diRaja depan Istana untuk majlis istiadat.












Jalan dari pagar Istana ke premis Istana dipayungi dengan lampu warna-warni.









Beberapa orang pengunjung mengambil gambar kenang-kenangan di depan pintu Istana.









Pintu pagar Istana Arau menjadi tumpuan penduduk sekitar setiap malam bermula 13 Mei lalu yang mana mereka tidak pernah melihat kemeriahan dan keindahan dekorasi lampu yang mewah sebegini.










Pelawat yang mengunjungi Perlis boleh bersantai dan mengambil gambar di pagar Istana Arau yang dihiasi bagaikan I-City di Shah Alam (pada waktu malam sebelum jam 12 pagi)- tetapi yang ini percuma. Kelihatan pokok2 rhu yang tinggi2 di perkarangan Istana, yang juga dihiasi dengan lampu2 LED. Memang meriah sambutan kali ini! Lampu2 LED di tepi sungai Arau, belakang istana juga menarik.









Jambatan JPS merentangi sungai Arau dihias cantik. Kedudukan, di belakang Istana




Ruang pejalan kaki di tepi sungai Arau juga dihias cantik. Semoga tiada yang kena cekup khalwat pula kat sini...













Pagar Istana Arau dihiasi dengan lampu limpah dan ruang pejalan kaki yang bercorak.








Tugu sambutan yang juga baru siap dan diterangi dengan lampu limpah terletak di tengah2 pembahagi jalan sempena sambutan tersebut.

Sempena dengan Konvokesyen UiTM Arau dan pendaftaran UiTM, Arau dan juga cuti umum Wesak pada 17hb Mei ini, Perlis akan menjadi lebih meriah dengan kehadiran tetamu2 dari luar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...