Friday, December 31, 2010

Pelajar UMT teruja

Aktiviti mengail puyu di depan MAH memang sudah tidak asing lagi. Ketibaan tetamu dari Universiti Malaysia Terengganu pada 31 Dis. 2010 menjadikan suasana aktiviti mengail bertambah meriah. Ada di kalangan pelajar UMT yang tidak sempat 'Check in', dah teruja menonton pengail2 di kalangan penduduk tempatan menjalankan aktiviti hobi mereka.






Bas UMT diparkir depan MAH

'Ade ikang ke kak?'... ' saya dah dapat lapan ekor, ni ada dalam bekas air ha..'

Pn Ina dan anak saudara, Murshidi jadi tumpuan, sampai ada yang meminjam joran..

Ha.. dah dapat pun


Langkah keselamatan- jangan lupa bawa sarung tangan.... Umpan pun ada jual dalam tin.








Selamat datang 'Winter Wind' - Jan-Apr

Perlis yang terletak paling hampir dengan 'Garisan Jadi' (garis lintang yang menandakan kedudukan Matahari tegak yang paling jauh ke selatan) akan menerima 'Winter Wind'. Peristiwa ini berlaku hanya sekali dalam tempoh setahun, iaitu ketika solstis Disember di mana hemisfera selatan Bumi paling condong ke arah Matahari. Tempohnya juga dikenali dengan Monsun Tropika dan "WINTER WIND" (Angin Monsun Timur Laut dari Teluk Siam).

Biasanya Suhu (21-32 darjah celcius) dan ketika inilah penduduk Perlis akan menghadapi Musim Kering (Jan-Apr) manakala Musim Hujan pada Mei sehingga Disember.

Aktiviti yang biasa dilakukan oleh masyarakat tradisional Perlis ialah seperti pertandingan Wau dan ketika inilah musim menuai dilakukan. Tetapi kini akibat amalan pertanian moden, musim menuai sudah tidak semeriah dulu- dimana padi yang dituai akan diayak dan ditampi ditengah padang dengan bantuan dari 'Angin Timur' atau 'Winter Wind' ini.

Bandar Kangar bersuhu bawah 26 'Celcius pada jam 10 pagi

lagi artikel tentang 'winter wind'

Sunday, December 12, 2010

Wow hebat!

Restoran ini asalnya sebuah rumah teres 'corner lot' dan didekorasikan dengan sebegitu rupa membuatkan ramai pelanggannya terpegun bila menjejakkan kaki ke sana. Difahamkan kos renovasi sahaja mencecah RM100k.

Jika tuan puan berkunjung ke sana pastikan anda
naik ke atas untuk menikmati keindahan dan ke kreatifan pemiliknya menghiasi restoran ini.


Siling di hiasi dengan kain berdekorasi batik menutupi atap rumbia

Lantai kaki lima di tingkat dua restoran, ditanam dengan rumput karpet.

Shofiyah Raudhah seronok bermain di beranda (verandah) yang diletakkan 'meja Jepun' untuk pengunjung menikmati hidangan.

Pintu depan yang penuh dengan lampu hiasan
Bagaimana nak ke sana:-
Kedudukan restoran ' D' Dapur Ibuku' ini ialah bersebelahan dengan bangunan JKR Kangar, berhampiran highway Changlun Kuala Perlis, dari Kangar ke Utan Aji.
Masa yang sesuai untuk melihat lampu hiasan dan menikmati keindahan dekorasinya ialah pada sebelah malam. Tetapi pastikan anda sampai awal untuk mendapat tempat di tingkat atas.






Friday, November 19, 2010

ISTIADAT KONVOKESYEN UiTM PERLIS KALI KE-73

Pengurusan Homestayperlis.blogspot.com mengucapkan tahniah dan selamat ber konvokesyen kepada graduasi2 UiTM Perlis pada 29 sehingga 1 Disember 2010 ini. Inilah antara julung kalinya UiTM Perlis mengadakan majlis konvokesyen.



Kedudukan rangkaian homestayperlis.blogspot.com yang berdekatan dengan UiTM Perlis di Arau, memberi kemudahan penginapan kepada pelajar dan ibubapa untuk mendaftar, melawat dan berkonvokesyen. Banyak persediaan yang rancak berjalan di UiTM untuk menyambut tetamu2 dari seluruh negara pada hujung bulan ini.

Sedikit sebanyak gambar dari pandangan awam:-

Mercu tanda 'UiTM Perlis' di atas bangunan akademik.

Sudut pandangan dari jalan utama dari roundabout UiTM


Puncak kegemilangan, antara puncak tertinggi di Arau, -selamat dari banjir besar, walaupun Arau tenggelam akibat November rain

Masjid, merangkap Pusat Islam, mempunyai kemudahan bilik air yang banyak dan luas, sesuai untuk musafir.

Blok Pentadbiran dan bilik2 pensyarah, tempat parkir yang banyak dan luas.

Monday, November 8, 2010

Catatan banjir di rangkaian Homestay

Banjir di Perlis pada awal November 2010 menyukarkan kehidupan majoriti penduduknya. Alhamdulillah, rangkaian homestayperlis.blogspot.com dapat bertahan dengan semua kemudahan, air dan elektrik seperti biasa. Kami ada menyediakan sumber air alternatif dari perigi yang dipamkan.

Dalam gambar: 4 pelajar UiTM Perlis, dari kanan Nor Suhaila, Nur Amalina, Nurul Asyikin dan Nurul Nadiah, semuanya dari Terengganu tiba jam 10 malam 4 Nov. di KTHA selepas peperiksaan semester untuk mandi dan mencuci pakaian.




Taklimat gerak kerja Skuad Prihatin ABIM di ruang tamu Mata Ayer Homestay sebelum bergerak ke lapangan.
Sukarelawan ABIM terdiri dari pelajar kolej, bermalam di KTHA. Suasana pagi sebelum bertolak ke lapangan.

Antara aktiviti yang dijalankan oleh sukarelawan ABIM di kawasan penempatan banjir.

Dalam suasana banjir teruk yang melanda kawasan utara Semenanjung ini juga, Homestay Mata Ayer (MAH) menjadi penempatan bagi 4 orang sukarelawan dan seorang Doktor HKL dari ABIM Pusat yang tiba di Perlis pada malam 4 November 2010. Manakala Homestay Kampung Hutan Temin A menempatkan pelajar2 kolej yang menjadi sukarelawan.


KTHB juga tidak ketinggalan dalam Corporate Social Responsibility (CSR)nya. Unit ini menempatkan sebuah keluarga iaitu Cikgu Padilah dari SMK Perlis yang rumah beliau di Taman Perlis ditenggelami banjir. Caj yang dikenakan adalah pada harga diskaun.

Tuesday, November 2, 2010

Banjir lagi...

video

Special guests of honour...(the guests after the tornado hit on the 28th October 2010)

Thai's guests from Prince of Songkhla University
Pn. Tan and family from Sarikei Sarawak are chauffeured to the Express bus station at Kangar for departure.

Pn Tan and her aunt posed in front of KTH B guesthouse.
A special congratulation for Pn Tan for her honoured Master Degree Convocation on the 30th of October 2010 at UUM, Sintok.

The guest house operator, Pn Siti Hajar and Family posed with the family of
Dr.Supreecha Kaewsawat Ph.D (psychology)
Department of Agricultural Development
Faculty of Natural Resources, Prince of Songkhla University
Not to forget the band of Sarawak and Rawang Guests, Pn Toh, who stayed at KKH, Pn Ng, stayed at MAH GF before moving to KTH A, Pn Huda, who stayed at MAH GF.
The management of Mata Ayer Agri, via http://homestayperlis.blogspot.com are in great pleasure to serve these guests at our premium facilities.

"November Rain" by Gun N Roses - Banjir melanda Perlis- 1st November 2010

Tengok air banjir dari dalam kereta, nak turun tak boleh... nanti Umi marah..



Posing dalam banjir

Seronoknya main air banjir...

Student IPG Kangar meranduk banjir..

Terus bertahan di lautan air banjir....

pemandangan nan indah di pagi 2 November 2010...

Homestay Sri Lanchang tidak terkecuali...

Tolak, abang tolak...

Macam air ombak di tepi pantai... kanak2 mesti tak lepaskan peluang bermain air ombak di depan Homestay...










Sunday, October 31, 2010

The 28th October storm in other news



Mini twister blows through Perlis town
By FLORENCE A. SAMY
newsdesk@thestar.com.my



PETALING JAYA: These two pictures captured by The Star reader Ng Hock Hoo show a mini twister sweeping through Mata Air, Jejawi, Perlis.

Roofs were blown off while signboards were uprooted and houses damaged during the incident, which took place on Thursday evening. A van was also overturned.

Ng, an assistant maintenance manager in his 40s, captured the images while driving from Mata Air to his home in Arau.

“I have seen something similar before but never this close. I have also never seen this kind of damage before.

“It happened just before a heavy rain and thunderstorm. The ‘twister’ started moving a few kilometres ahead of me and caused a lot of damage and a traffic jam,” he said yesterday.

A Meteorological Department forecast officer said an intense thunderstorm could create very strong winds.

“There will be an up-and-down draft if there is a strong thunderstorm cell. There can be very strong winds when a thunderstorm is forming,” the officer said.

However, it was not a twister or tornado since it was small with low magnitude, the officer said.

His counterpart in George Town said that it was an isolated incident, reports FONG KEE SOON.

“Our radars in Butterworth and Bayan Lepas did not detect any unusual cloud formations or strong winds associated with cyclones over the last two days,” he said, adding that the department would study the video recording of the phenomenon to determine the causes.

Bernama reported that the gale damaged more than 50 houses, foodstalls and motor workshops in Jejawi, near Kangar. The van, belonging to a security firm, was at a workshop.

No one was reported injured in the 6pm incident, according to Perlis Welfare Committee chairman Mansor Jusoh.

Rohana Abdul Rahman, 52, said she was alone at home when she felt the house move.

“All of a sudden, the front door gave way and the roof blew off,” said Rohana, who lives with her husband and daughter Raja Raine Shasha Raja Shariman, 30, who works at Universiti Malaysia Perlis.

Mansor said the gale caused damage estimated at more than RM100,000 but the actual amount was expected to be known after a welfare department census.

He said a relief centre was opened last night but the victims preferred to stay with relatives.

He said Baitulmal Perlis and the Perlis Human Development Unit would help the victims repair their houses.

The Yayasan Pok dan Kassim provided RM100 and rice to each of the victims.





NEWS LINK




Utusan online

Saturday, October 30, 2010

Gambar kemusnahan dan suasana selepas 28 Oktober 2010

29 Oktober 2010



Kerja2 pembaikan
Bengkel motor, restoran dan bengkel cuci kereta yang musnah teruk

Penilaian kerosakan seawal jam 8.30 pagi
Bukit Chuping menghiasi di latar belakang
Pengarah Unit penyenggaraan, En Nazri bin Mat

maintenance 'SWAT' team, memang laju depa buat....

Karpet terhampar di hadapan homestay juga tersingkap

Pegawai JKM, Pn Asliza sedang buat bancian kerosakan.


Bengkel motor ABAU, hilang bumbung

Homestay Sri Lanchang dan Homestay Awara juga rosak teruk.

Friday, October 29, 2010

Twister dasyat di Mata Ayer Homestay

TANGGAL 28 OKTOBER 2010, 5 PETANG.

Puting beliung yang terbentuk sedang bergerak dari timur ke arah Tmn Sri Lanchang, sebelum berhenti dan naik ke atas. Alhamdulillah pendek sahaja laluannya.

Keadaan padang SMK Syed Sirajuddin, dengan sisa2 ribut.

Taman Sri Lanchang dari padang SMK Syed Sirajuddin. Kelihatan Homestay Sri Lanchang yang mengalami kerosakan di bahagian porch dan ruang tamu.

Kedai restoran, bengkel kereta dan bengkel cuci kenderaan yang musnah teruk, hatta van securiforce yang sedang diparkir juga terbalik.


Pada 28 Oktober 2010, lebih kurang jam 5 petang, suatu ujian besar dari Allah SWT telah berlaku di sekitar Alor Lanchang, Jejawi, Perlis. Suatu puting beliung yang sangat kuat tel;ah melanda kawasan tersebut dan mengakibatkan banyak kemusnahan. Dengan ucapan "innalillahi wainna ilaihi raaji'un" pihak pengurusan juga bersyukur kerana kerosakan pada unit homestay MAH, berjaya dipulihkan dengan cepat.

Pihak pengurusan sangat bersimpati dengan jiran2 dari kawasan kejiranan terdekat. Banyak kerosakan yang berlaku dan viewers boleh nilai sendiri bertapa kuatnya ribut tersebut berdasarkan gambar2 yang di"upload" kan.


Pihak Pengurusan bertindak pantas, memindahkan tetamu, Pn Ng sekeluarga dari Sarikei Sarawak yang menginap di tingkat bawah homestay ke Homestay KTHB pada jam 7 petang hari yang sama. Seawal pagi 29 Oktober 2010, pasukan penyenggaraan rangkaian http://homestayperlis.blogspot.com/ yang diketuai oleh En. Nazri bin Mat (017-4717048) bertungkus lumus membaiki kerosakan bumbung dan dalaman, demi untuk menyambut tetamu Konvokesyen UUM pada 30 Oktober pada keesokan harinya. Ketika posting ini ditaip, Alhamdulillah, MAH telah berjaya disiapkan sepenuhnya, dan merupakan antara rumah yang rosak teruk, pertama pulih seperti biasa dan bersedia beroperasi walaupun jika ada tetamu pada jam 11.11 malam ini (29 Oktober).


Setinggi2 penghargaan kepada:-
1. Pasukan penyenggaraan homestay.
2. Begitu juga rakan2 perniagaan seperti Rosidi (kereta sewa) yang datang memberi sokongan moral seawal jam 8.30 pagi 29 Oktober.
3. Cikgu Mansur operator Homestay TSL, walau 3 buah unit homestay beliau juga terlibat.
4. Pihak keselamatan yang datang membantu mengawal kebanjiran penduduk setempat menyaksikan kemusnahan yang berlaku.
5. Pak Mid kontraktor, jiran MAH yang mengangkut atap dari gudang TKH Northern Hardware Ent.
6. En. Rosli, pendaftar UNIMAP yang berjiran dengan MAH.
7. Imran kontraktor, jiran sebelah utara MAH yang membantu mengawal keadaan pada malam 28 Oktober.
8. Sdr. Abd Munir bin Saad, AJK ABIM Negeri Perlis.
9. Dato' Azihani binti Dato' Ali, Makcik Lazman Halim (rakan alumuni SAS) yang memberi sumbangan kewangan dari ahli2 politik (MP dan ADUN).
10. pihak YPK, terutama pengerusinya Dato Seri Shahidan Kassim, yang memberi sumbangan kewangan untuk mangsa ribut taufan.
11. Pasukan Mata Ayer Pineapple Ent. yang diketuai oleh Mohd Zakir bin Suhaimi membantu mengalihkan perabot2 yang basah di tingkat atas homestay.
12. Kumpulan Usrah Masjid As syakirin, Zulfadhli dan Zulkifli
13. Tn Hj Mat Isa bin Saad sekeluarga.

14. Cikgu Kahirul Anuar, penyumbang gambar ribut di posting ini.
15. Tuan Alif dari balai polis Arau, yang mengambil repot.
16. Pn Asliza dari JKM yang datang membuat bancian.
Catatan peristiwa yang sama, sila klik di bawah:-
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...